RUMUSAN [ 30 MARKAH ]
Baca petikan di bawah dengan
teliti dan kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah menangani masalah buli dan kesan-kesan yang dialami oleh mangsa buli apabila masalah ini
berlarutan. Panjang rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Kes
buli yang semakin menular di sekolah menunjukkan berlakunya kepincangan dalam
sistem pendidikan di sekolah pada masa ini sekiranya masalah tersebut tidak
diatasi dengan segera. Perbuatan membuli bertujuan supaya individu lain mematuhi
dan menghormati mereka. Pembuli lebih suka teman-teman persekitaran mengikut
kehendak mereka bagai lembu dicucuk hidung. Sehubungan dengan itu, Kementerian
Pelajaran juga digesa supaya mewujudkan dasar antibuli di sekolah-sekolah bagi
mengawal gejala buli dalam kalangan pelajar. Kawalan tersebut perlu ditekankan
kepada pelajar lelaki terutama semasa mereka berada di Tahun Enam. Selain itu,
pihak sekolah juga harus melaksanakan sendiri tinjauan terhadap kejadian buli
di sekolah masing-masing.
Fenomena
buli dapat dikategorikan kepada dua jenis, iaitu buli secara langsung dan
secara tidak langsung. Buli secara langsung termasuklah dibuli, diugut, disepak
atau membalas pukulan. Buli jenis ini disebut sebagai buli fizikal. Buli secara
tidak langsung pula lebih dikenali sebagai buli psikologi, iaitu melibatkan
kata-kata seperti memanggil atau mengejek-ejek individu dengan nama tertentu,
dikacau, ditertawakan rakan lain atau menyebarkan gosip liar terhadap
seseorang. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan pelajar menjadi pembuli,
iaitu pengaruh rakan sebaya dan saiz tubuh yang besar dan tegap. Selain itu,
dapatan kajian turut menunjukkan pelajar membuli kerana berasa dirinya tidak
selamat jika tidak berbuat sesuatu yang boleh melindungi dirinya daripada perkara
yang tidak diingini.
Kejadian
buli tidak harus dipandang ringan. Penglibatan ibu bapa dalam menangani masalah
buli di sekolah ini menjadi penting. Ibu bapa perlu berbincang dengan guru
sekiranya anak-anak mereka bertukar sikap, menjadi pendiam, atau kurang selera
makan. Hal ini demikian kerana tidak semua pelajar yang menjadi mangsa mahu
melaporkan masalahnya kepada pihak sekolah. Sekolah perlu menggalakkan murid
yang menjadi mangsa buli melaporkan kejadian tersebut kepada guru, terutamanya
guru disiplin dan guru kaunselor. Pada masa ini, kebanyakan sekolah tidak
mempunyai dasar menggalakkan murid-murid melaporkan kejadian buli. Oleh itu,
sekolah juga disarankan supaya mewujudkan satu bentuk perjanjian dengan murid
yang membolehkan pihak sekolah mengenakan tindakan terhadap murid yang terlibat
dengan tingkah laku buli.
Bagaimanapun,
ada kemungkinan mangsa berasa takut membuat laporan kepada guru kerana bimbang
akan dikenakan tindakan lebih keras daripada pembuli. Sehubungan dnegan itu,
pihak sekolah boleh menyediakan “Kotak Aduan" bagi membolehkan kes buli
dilaporkan secara rahsia oleh mangsa buli. Penekanan kepada program antibuli
juga perlu diterapkan di dalam kelas yang merupakan tempat yang paling banyak
berlakunya kes buli. Program individu perlu diwujudkan dengan cara kaunselor
memanggil pembuli dan mangsa untuk diberikan kaunseling secara berasingan atau
memanggil ibu bapa pelajar terbabit. Pada masa ini, terdapat satu laman web
yang boleh dilayari oleh pelajar dan guru bagi mendapatkan maklumat dan
berkongsi pengalaman tentang buli, iaitu www.bullying.org. Pihak sekolah juga
boleh menubuhkan petugas khas dalam kalangan murid untuk memberi laporan
petugas khas dalam kalangan murid untuk memberi laporan tentang kejadian buli
di dalam kelas atau di kawasan sekolah.
(Dipetik dan diubahsuai daripada rencana Haji Samat b.Buang, Majalah Dewan Siswa,
2005)
PEMAHAMAN [9 MARKAH]
Berdasarkan petikan di atas,
jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai kata bagai lembu
dicucuk hidung. [2 markah]
(ii) Apakah yang menyebabkan
seseorang pelajar menjadi pembuli? [3 markah]
(iii) Nyatakan peranan anda sebagai seorang sahabat sekiranya rakan
baik anda seorang pembuli. [4 markah]
Soalan 1 : Rumusan
[30 markah]
Baca petikan brikut dengan teliti kemudian buat satu rumusan tentang usaha-usaha untuk memartabatkan batik Malaysia serta kekangan
untuk melaksanakannya. Panjang
rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Seni batik merupakan merupakan salah satu akar
budaya yang menjadi identiti bangsa Malaysia dan bidang kraf tangan yang unggul
di Malaysia. Sejak dulu lagi, fungsi
batik tidak pernah berubah sebagai busana kaum Hawa. Walau bagaimanapun,
Perdana Menteri telah berusaha menghidupkan seni batik ini semula dengan
mengarahkan kakitangan awam memakai baju batik pada setiap hari Khamis. Arahan
pemakaian batik selaras dengan usaha kerajaan menyokong usaha untuk
mengembangkan industri batik di negara ini, sekali gus mempopularkan semula
pakaian yang semakin dilupakan itu.
Sesungguhnya, langkah mewajibkan pemakaian batik telah memberi
nafas baru kepada perkembangan industri
batik negara untuk terus berkembang maju.
Industri batik kini
semakin berkembang pesat dan generasi Malaysia telah mula mencintai batik.
Golongan remaja juga sudah tidak berasa segan mengenakan batik dengan gaya
kasual. Selain itu, batik juga telah mendapat penghargaan sebagai budaya seni
yang begitu tinggi nilainya dan boleh dijadikan cenderamata kepada sesiapa
sahaja sama ada di dalam mahupun di luar negara. Kita harus berterima kasih
kepada Allahyarham Datin Seri Endon Mahmood yang telah mengilhamkan serta
melancarkan Batik Malaysia: Ciptaan Untuk Dunia. Sejak dilancarkan, program
tersebut telah mendapat sambutan hebat, walaupun pada mulanya hanya bertujuan
untuk menimbulkan kesedaran orang ramai untuk mempertahankan seni batik. Selain
itu, badan bukan kerajaan (NGO) seperti Yayasan Budi Penyayang Malaysia telah
berusaha mengadakan Minggu Batik Malaysia
2005 bertujuan untuk berkongsi kegemilangan dan keistimewaan batik
Malaysia bersama-sama masyarakat tempatan dan dunia.
Buat julung-julung kalinya
juga, Konvensyen Batik Antarabangsa
Kuala Lumpur 2005 telah diadakan di
negara ini. Konvensyen tersebut
telah menampilkan 14 orang pembentang
kertas kerja dari luar negara termasuk dari Amerika Syarikat, United Kingdom,
India, Indonesia, Jepun dan Australia
telah menyentuh pelbagai aspek perkembangan batik seperti sejarah batik,
rekaan batik, pemasaran batik serta kejayaan industri itu. Perdana Menteri juga telah memberi jaminan
bahawa kerajaan akan terus memberi komitmen dalam menggerakkan industri batik negara. Komitmen kerajaan ini disebabkan
industri batik berpotensi menarik kedatangan pelancong ke Malaysia sekali gus
menyumbang kepada kemajuan industri pelancongan negara. Oleh itu, pihak
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia perlulah bekerja
keras untuk mempromosikan batik agar
produk ini mendapat tempat dalam kalangan masyarakat tempatan dan pelancong
asing.
Bagi memastikan industri
batik terus berkembang, Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia telah berusaha
meningkatkan usaha penyelidikan dan pembangunan (R&D) merangkumi pelbagai
aspek batik seperti penggunaan kain baru, penggunaan warna asli, ketahanan
basuhan dan lain-lain. Melalui Program
Pembangunan Usahawan pula, latihan kemahiran tenaga kerja dilaksanakan dengan matlamat untuk melahirkan tenaga kerja
mahir dalam industri batik ini. Di samping itu juga, teknologi baru seperti
penggunaan mesin dan bantuan komputer untuk menghasilkan batik yang lebih
menarik dan berkualiti diperkenalkan. Selain usaha yang dijalankan oleh pihak kerajaan,
para pengusaha batik tempatan juga perlu memainkan peranan mereka untuk
meningkatkan kemajuan industri batik di negara ini. Mereka perlu lebih kreatif dalam menghasilkan
batik yang lebih menarik dan lebih bermutu
bagi memastikan batik tempatan mampu bersaing dengan batik dari
negara-negara lain. Mereka juga perlulah
bersedia untuk melabur untuk meningkatkan pasaran batik ke peringkat global.
Secara tuntas, apa-apa
yang selama ini menjadi identiti bangsa sebagai warisan tradisi yang wajar
dipertahankan terutama yang membabitkan seni budaya tempatan seperti seni
batik ini. Sudah tiba masanya seni batik Malaysia yang diusahakan secara
turun-temurun, kembali berdaya maju seperti yang pernah dilaluinya sebelum ini
dan terus bertapak di hati generasi demi generasi sebagai khazanah bangsa yang
dibanggakan.
(Dipetik dan diubahsuaikan daripada rencana Memartabatkan Batik Malaysia oleh Haji
Samat Buang, Dewan Siswa, April 2006)
Panduan
jawapan
Pendahuluan
|
Markah
|
|
Petikan membincangkan cara-cara / strategi-strategi / langkah-langkah
/ tindakan-tindakan untuk memajukan industri batik di negara ini.
|
2
|
|
Isi tersurat ( 4 – 12 markah )
|
||
1
|
Perdana Menteri
mengarahkan kakitangan awam memakai baju batik setiap Khamis
|
2
|
2
|
Allahyarham Datin Seri
Endon mengilhamkan dan melancarkan Batik Malaysia Ciptaan Untuk Dunia.
|
2
|
3
|
NGO mengadakan Minggu
Batik Malaysia 2005.
|
2
|
4
|
Konvensyen Batik
Antarabangsa Kuala Lumpur 2005 telah diadakan.
|
2
|
5
|
Kerajaan akan terus
memberi komitmen dalam menggerakan industri batik negara.
|
2
|
6
|
Perbadanan Kemajuan
Kraftangan Malaysia meningkatkan usaha R&D.
|
2
|
7
|
Latihan kemahiran tenaga
kerja dilaksanakan melalui Program Pembangunan Usahawan.
|
2
|
8
|
Teknologi baru untuk
menghasilkan batik yang lebih menarik dan berkualiti diperkenalkan.
|
2
|
9
|
Pengusaha batik perlu
lebih kreatif.
|
2
|
10
|
Pengusaha batik perlu
melabur untuk meningkatkan pasaran batik ke peringkat global.
|
2
|
Isi tersirat ( 4 – 12 markah )
Kekangan untuk melaksanakannnya.
|
||
1
|
Pengusaha batik kurang
mahir/tidak terlatih.
|
2
|
2
|
Pengusaha batik kurang
modal.
|
2
|
3
|
Belia tidak berminat
menceburi industri batik.
|
2
|
4
|
Pengusaha masih
menggunakan teknik lama dalam menghasilkan batik.
|
2
|
5
|
Masalah pasaran yang
terhad.
|
2
|
6
|
Industri batik
diusahakan secara kecil-kecilan.
|
2
|
7
|
Persaingan dengan batik
tiruan yang lebih murah.
|
2
|
8
|
Persaingan dengan batik
luar negara yang lebih berkualiti.
|
2
|
No comments:
New comments are not allowed.